IMG_20201129_135536_982

سایت شرکت جنرال فلز آسیا | G.F.A

قفسه بندی راک

قفسه های به کاررفته در تجهیز انواع انبار، به دلیل تفاوت در نوع، اندازه و حجم کالای انبارش شده، متفاوت از انواع قفسه های فروشگاهی است. این نوع از قفسه که عموما به قفسه راک شناخته می شود دارای ستون، بازویی و مهاربند است که بسته به نوع کاربری از مهاربندهای افقی، ضربدری و زیگزاگ جهت افزایش ایمنی و تقویت ستون های آن استفاده می شود. قفسه بندی راک سنگین از جمله قفسه های بسیار پرکاربرد در حوزه انبار است

از قفسه های راک به دلیل ویژگی هایی که دارند و امکان اتوماتیک شد استفاده وسیعی در انبارها می شود.در ادامه اول به بررسی قفسه بندی های راک میپردازیم.

یکی از مهمترین مواردی که باید در صنایع به آن توجه کنیم استفاده از قفسه بندی درست است. هزینه فضای انبار و فضای نگهداری که همیشه محدود است نمی توانیم انبار یا مکانی را تصور کنیم که فضایی نامحدود داشته باشد؛ و یا اینکه برای هزینه های مالی همواره باید سقفی تعیین کرد. بنابراین همواره استفاده درست از قفسه بندی ها برای مدیریت و ذخیره سازی میزان بیشتری از کالا همواره یک هدف اساسی است که بایستی مورد توجه قرار بگیرد. اینکه یک انبار به صورت قفسه بندی شده با قفسه های مناسب باشد یا اینکه بی نظم و بهم ریخته بستگی به مدیریت و نحوه چینش کالاها دارد.

یکی از مهمترین مواردی که در هر انبار به طور طبیعی باید وجود داشته باشد وجود قفسه بندی های متناسب با حجم و وزن محصولات و گستردگی آنهاست. همانطور که گفته شد حجم انبار محدود است و بایستی برای متناسب سازی هزینه ها حداکثر بهره وری و استفاده از فضای انبار در نظر گرفته شود. قفسه بندی در انبارها باید به شکلی باشد که با اشغال کمترین فضا بتواند بیشترین امکان ذخیره سازی و چینش کالاها را فراهم آورد.

قفسه راک

 

قفسه بندی می تواند به صورت های فنی مختلفی باشد. طبیعتا مهندسین این رشته ها درباره نحوه ساخت و تکنولوژی انبارداری و قفسه بندی کارهای بسیاری انجام داده و محصولات با شکل و کیفیت و کارایی مختلف را به بازار عرضه کرده اند. در این راستا قفسه های راک طراحی شدند. این قفسه ها قابلیت های بسیار خوبی دارند و می توانند انبار ها را به شکلی زیبا و منظم به قفسه ها و رک های با اندازه مناسب تبدیل کنند. این قفسه ها با داشتن ستونهایی از ارتفاع نیز به خوبی استفاده می کنند و در بعضی اوقات ظرفیت ذخیره سازی را تا 5 برابر افزایش می دهند.

ابعاد و اندازه قفسه راک انبار

از حدود 7 دهه قبل تا کنون قفسه های راک در انبارهای کشور ما مورد استفاده قرار می گیرند. این قفسه ها نقش بسیار مهمی را در ذخیره سازی بهینه کالا در انبار ها دارند. این قفسه ها به صورت چارچوب هایی هستند و در ارتفاع های مختلف، صفحات پالت به صورت موازی قرار می گیرند و رف های قفسه ها را تشکیل می دهند. جنس این قفسه معمولا پروفیل های فولادی است.

با توجه به طراحی قفسه های راک باید توجه داشته باشیم که با استفاده از این تجهیزات میتوان از تمام حجم انبار استفاده کرد و کالاها را در ارتفاع های بالاتر قرار داد که برای این کار برای برخی صنایع که پالت های کالا سنگین و بزرگ هستند باید از تجهیزات مخصوص این کار یعنی لیفتراک و جرثقیل های مخصوص استفاده کرد. با این روش قفسه بندی می توان بیشترین بهره ممکن از فضای انبار را برد.

قفسه بندی راک سنگین یا نیمه سنگین به شکلی طراحی شده که می توان آن را در اندازه های و مدل های مختلف مونتاژ کرد. جنس این قفسه ها به شکلی است که بسیار مقاوم هستند و توانایی بارگذاری پالت ها و کالاها با وزن بسیار بالا را نیز دارند.

قیمت این نوع قفسه بندی با توجه به کارایی و استحکام آن بسیار مناسب است و می توان با استفاده از آن برای ساخت انبارهایی با هزینه پایین استفاده کرد.

استفاده از سیستم های مکانیزه که در مورد قفسه بندی های راک قابل بکارگیری است، هزینه بارگذاری در انبار را بسیار کاهش داده و ظرفیت انبار را نیز تا چند برابر بالاتر می برد. با استفاده از فناوری سرعت پیدا کردن و ورود خروج کالاها از انبار بسیار سریع تر خواهد شد و به این صورت هزینه ها را کاهش داد. این کار باعث کاهش استفاده از نیروی انسانی و در نتیجه پایین آمدن آسیب و صدمات نیروی انسانی در انبار می شود.

بسیاری از انبارها از جمله انبارهای لوازم یدکی، کالاهای نیم ساخته و ابزار آلات و ملزومات کارهای فنی، انبارهای تجارت الکترونیک، انبارهای خرده فروشی و بسیاری انبارهای دیگر امکان استفاده از فناوری رک را دارند.

رک های انبار از اجزای مهمی تحت عنوان ستون و بازویی متشکل می شوند که بنا به تحمل وزنی مورد نیاز از بازویی های مهرکننده جانبی به منظور تقویت ساختار رک استفاده می شود. این مهارکننده ها می توانند بصورت افقی و یا ضربدری بین بازویی های اصلی رک نصب شوند.

error: Content is protected !!